Alternativ för interiören hos Porsche 911

Alternativ för interiören hos Porsche 911

Det finns nästan ingenting som är så förvirrat i Porsches nomenklatur som interiöralternativen. Förutom att de olika alternativen heter snarlikt, i alla fall beträffande läderklädseln, tycks handlarna på framförallt begagnatmarknaden (icke Porsche center) ha svårt för att beskriva inredningen korrekt. Inte allt för sällan står det kort och gott “läderklädsel” men det är inte riktigt hela sanningen. Porsches inredningsalternativ är betydligt fler än vad man kan tro. Häng med så tragglar vi oss igenom interiören hos Porsche 911!

Alternativ för interiören hos Porsche 911

De interiöralternativ som står till buds är:

  • Standardinteriör (även kallad dellädersäten)
  • Standardinteriör (även kallad lädersäten fram)
  • Läderinteriör (även kallad lädersäten)
  • Naturläderinteriör (även kallad naturlädersäten)
  • Sport-Tex
  • Exclusive

Standardinteriör

De båda olika standardinteriörerna är mer eller mindre samma sak. Varför de delas upp på två olika varianter har bland annat med stolsvalet att göra. Om du väljer standardstolen som Porsche kort och gott kallar Sportstolar är det standardinteriör med dellädersäten som gäller. Väljer du istället den lite sportigare stolen som heter Sportstolar Plus är det standardinteriör med lädersäten som gäller. Solklart, eller hur?

I vilket fall handlar det om att stolarna fram har läder på sittytorna men där Sportstol Plus har en något finare variant. I båda fallen är ratten, dörrhandtagen, armstödet på dörren, armstödet mellan stolarna samt växelspaken i läder. Dessutom är c-stolpen klädd i alcantara. Resten av ytorna som liknar läder, tex baksätet och kardantunneln, är täckta med ett konstläder som Porsche kallar Leatherette. I verkligheten är konstlädret riktigt bra gjort då både färg, struktur och känsla är otroligt likt riktigt läder. Är du petig däremot (som jag) upptäcker du att det inte är riktigt som läder i alla fall.

Hursomhelst, det verkar ganska vanligt hos de flesta biltillverkarna att blanda konstläder och riktigt läder. I Golf R:en som vi hade valde vi till en s.k. “fulläderinteriör”. Trots det var det fortfarande så att bara stolarnas sittytor var i riktigt läder, resten var konstläder.

Om du väljer standardinredningen på 911an finns det två olika färgval just nu. Den klassiska svarta och den brungrå Agate grey.

Standardsvart inredning Porsche 911
En standardsvart 911

 

En Agate Grey Porsche Macan
En Agate Grey Macan. Notera att även instrumentbräda och ratt är i Agate Grey.

Läderinteriör

Det som Porsche kallar Läderinteriör till 911an är den “riktiga” fulläderinteriören. Prispåslaget är duktiga 35-41000 över standardinteriören, men då får du å andra sidan alla ytor täckta i läder. Dessutom är hela taket klätt i alcantara.

Som exempel på vad som är läderklätt är det t.ex. instrumentbrädans både övre och undre del. Det är hela dörrens insida samt mittkonsol och handskfack. Kardantunneln är även den täckt i läder samt insidan av bilen bak. Naturligtvis är också stolarna både fram och bak i läder. En liten lustig detalj är att airbag-kåpan (eller vad man skall kalla det) på rätten också är klädd i läder.

Sammantaget ger det här i mitt tycke en alldeles unik känsla. Det finns snygga sömmar överallt (som man dessutom till ett pristillägg) kan få i vilken färg man vill. Lukten är underbar och likaså känslan på alla ytor.

En annan sak som är rolig om man väljer läderinteriören är att det finns riktigt många färger att välja på! De här är de som gäller:

  • Svart
  • Agate grey
  • Saddle tan
  • Graphite blue
  • Bordeaux red
  • Black/Luxor beige
  • Black/Bordaux red
  • Graphite blue/Crayon

Ett varningens finger dock om man har som ambition att sälja bilen någon gång. Nästan alla vill ha den svarta inredningen när bilen är begagnad. Svårast att sälja tycks de ljusa färgerna vara.

Nedan är det lite bilder från vår bil. Notera att bältena är silverfärgade vilket är ett tillval. I normalfallet är de svarta. Notera även Sportstolar Plus där bakdelen av stolen är täckt med silverfärgad plast. Standardstolen är svart.

Porsche 991.2 fulläder interiör
Hela dörren klädd i läder. Typiskt är sömmarna på övre delen av dörren som bara finns på helläderinredningen. Likaså den silverfärgade listen som annars är svart.
Porsche 991.2 fulläder interiör
Baksätet i läder samt kardantunneln (vilken för övrigt är sjukt stor). Stolarnas baksida samt bilbälten i silver.
Porsche 991.2 fulläder interiör
Här ser man att hela sidan av bilen är täckt i läder
Porsche 991.2 fulläder interiör
Instrumentbrädan som är täckt av läder. Notera sömmarna som är unika för fulläder

De färger som jag tycker verkar vara svårast att leva med är Bordeaux red och Graphite blue. Den förstnämnda ser ut som att man hällt en pyts med röd färg i hela bilen, eller vad tycker ni?

Bordeaux Red interiör Porsche 911
Bordeaux Red interiör Porsche 911
Graphite blue Porsche 911
Graphite blue interiör Porsche 911

Som tur är kan man få färgerna ovan som “two-tone”, dvs att det finns svarta inslag. Tillexempel den röda lugnar ju ner sig betydligt med svart ovandel. Se nedan

Black and red
Svart och röd interiör på en Porsche 911

Naturläderinteriör

Naturläderinteriören täcker lika många ytor som fulläderinteriören men är av lite bättre skinnkvalitet. Eller bättre och bättre, det är helt enkelt mer eller mindre obehandlat och brukar benämnas anilin-läder. I vanliga fall är nämligen läder behandlat för att tåla nötning och UV-ljus, men det är inte naturlädret. Dessutom skiljer infärgningsproceduren mellan de olika lädervarianterna.

Fördelen med naturläder är att man med tiden får ett riktigt mjukt och fint läder, men det kräver betydligt mer underhåll för att inte blekas, bli fläckigt eller nötas sönder.

Två färger erbjuder Porsche och det är Espresso eller Espresso/Cognac.

Naturläder i Cognac
Naturläder i Cognac

Sport-Tex

Sport-Tex är en ny inredning som kom för några månader sedan. Det är en blandning av läder och tyg som är förvånansvärt läcker! Dock är lädret riktigt ljust i verkligheten så man får vara beredd på att rengöra det nu och då…

Porsche Sport-Tex
Sport-Tex

Exclusive

Till sist har vi naturligtvis exclusive. Om du tycker det är värt det kan du precis som med lacken få i princip vilken färg och läderkvalitet du vill. Dessutom kan du få både speciella stolar och ett helt eget tyg om du hellre vill det.

Nedan är en riktigt specialare. Det är en 991.2 Targa i Gulf Blue (paint-to-sample) med 18-vägsstolar i Houndstooth-mönster. Den kombon kostar förmodligen lika mycket att få till som en VW Up (och då snackar vi bara färg, stolsmodell och tyg)

Snyggt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *