Porsche Precision R10

Porsche Precision R10

 

Nu har jag gjort något som visade sig vara bland de roligaste jag någonsin upplevt! Jag har gått en kurs som heter Precision R10 för Porsche Sport Driving School Scandinavia!

Bli en bättre förare

Porsche har ett antal kurser man kan gå för att helt enkelt bli en bättre förare. I sanningens namn är det inte fel att öva på undanmanövrar i hög fart, känna vad som händer när understyrning övergår till överstyrning, vad det innebär att köra utan elektroniska hjälpmedel osv.

I Sverige är det Precision R10, Performance R8 samt Master R6 som gäller. Tanken är att man börjar med den grundläggande Precision R10 för att sedan gå till de högre kurserna. Kravet för delta på de högre kurserna är nämligen att man klarat av de lägre…

Uppställda Porschar
Vackra Porschar redo för att köra fort

Alla kurserna genomförs med egen bil vilket gör att man efter kurserna är bekväm med hur bilen beter sig i olika situationer. Det man får se upp med är dock huruvida försäkringen gäller. Är man försäkrad via Porsche Försäkring är allt frid och fröjd, men det kan definitivt vara vart att kolla upp vad som gäller för andra försäkringsbolag.

Precision R10

Hur går det till då? Jo, kursen är två dagar lång där en del av första dagen ägnas åt teori. Man pratar mycket om något man kallar “friktionscirkeln”. I korthet går det ut på att om du har ett kraftigt styrutslag så har du inte friktion nog för att bromsa hårt och vice versa. I teorin lätt, men när det börjar gå undan måste man ha nött in känslan för att kunna hantera situationen innan det går överstyr.

Efter teorin är det ut och köra som gäller. Man övar, övar och övar lite till på undanmanövrar, stenhårda inbromsningar, slalom, kurvor i hög fart osv. Man testar även hur bilen beter sig med alla säkerhetssystem både på- och avslagna. För den som inte kört en 911a där merparten av vikten ligger i aktern får sig en (o)trevlig överraskning när greppet släpper. Även fast man vet att bilen kommer att kasta hårt, snurrar man med aktern före på bråkdelen av en sekund. Som instruktörerna sa, man slår inte av några säkerhetssystem på en 911a, det går bara långsammare och riskerar att bli väldigt dyrt.

Dag två är det lite fler övningar och repetitioner, men sedan är det banan som gäller. Man åker efter sin egen instruktör och får verkligen testa på vad bilen går för samtidigt som man befäster sina nyutvecklade kunskaper. Som sagt är det sjukt kul att verkligen få testa bilen till det den är gjord för.

Arrangemanget

Som vanligt när Porsche anordnar något är det med synnerligen bra känsla. Bägge dagarna serverades en  mäktig frukostbuffé. Till lunch fanns det flera rätter att välja på och till eftermiddagen var det kaffe med tårta som gällde.
Den första kvällen var det också en gemensam trerättersmiddag med alla deltagare och instruktörer. Mycket bilsnack och trevliga historier om våra största rally- och racingstjärnor fick vi också ta del av!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *