Passerat 500 mil

Passerat 500 mil

Då var det dags för en liten reflektion över 911an igen. Häromdagen så passerade jag 500 mil med bilen och har nu skaffat mig lite mer erfarenhet av den.

Bilen i stort

Generellt kan jag säga att jag är riktigt imponerad över byggkvaliteten! Det finns inga knak, gnek eller andra typer av störande oljud och då skall man ha klart för sig att bilen rullar stumt på vägen. Minsta lilla vägdefekt känns ända upp i ryggslutet, men det är ju så det skall vara! Ett oljud som dök upp och försvann var ett klonk som verkade komma någonstans framifrån när jag körde över små gupp. Det var galet svårt att exakt lokalisera felet och efter att ha lusläst forum så tycktes det kunna ha med den sk. drop-linken till krängningshämmaren att göra. Samma dag som jag skulle beställa service rullade en burk Red Bull fram på golvet på passargerarsidan. Det var den som hade lagt sig under stolen och levt om…

Ljud som kan vara lite “förvånande” är till exempel grus på vägen som slår upp i hjulhusen. På vanliga bilar tänker man aldrig på det, men i 911an låter det som när någon skjuter ärtrör stenhårt på bar plåt. Det lär inte finnas speciellt mycket ljudisolering i hjulhusen. Eller snarare, det finns inte speciellt mycket ljudisolering någonstans eftersom man verkligen hör hur till exempel växellådan och motorn jobbar. Mycket trevligare än att lyssna på radio i alla fall!

Bränsleförbrukningen är på en hygglig nivå och i stan klarar man sig på strax över litern per mil. Vid lite längre sträckor kan man komma ner till i runda slängar 0,8 liter per mil, vilket får anses vara helt ok med tanke på vad det är för bil. Någon olja har den inte dragit heller trots hyffsat hård körning på mantorp under förarutbildningen. Ett bra tips för att hålla koll på bränsleförbrukning är att använda sig av https://www.spritmonitor.de/en/

Överraskande saker

En liten lustig grej som barnen upptäckte är att det blir ganska varmt bak i bilen. På vägen upp till Hälsingland häromveckan ville de av vi skulle slå av “rumpvärmen”! Tydligen blir det ganska varmt från motor och växellåda. Om inte annat märker man det på godiset som brukar få ligga i den där lilla skålen mellan sätena bak…

En sak som jag missat kring PDKn men som finns beskrivit i instruktionsboken är när man samtidigt drar i bägge paddlarna till PDKn. Då lägger man tydligen i en typ av friläge. Växellådan hamnar inte i neutral utan snarare i någon form av “seglingsfunktion”. Det här lärde jag mig vid ett rödlyse av misstag då det helt plötsligt blev svårt att komma iväg.

Lite negativt då

Jag nämnde tidigare att en av de saker jag såg fram emot beträffande elektroniken var Apple Car Play. Idag kan jag säga att jag inte använt det i princip alls. Tyvärr krånglar det också en hel del då PCMen och Apple Car Play har svårt att bestämma sig för vilken som är “boss”. Inte sällan slår man på Apple Car Play för att köra Spotify, men då kommer inget ljud. Då blir det till att starta om systemet så funkar det igen. Detta kan säkert lösas med en mjukvaruuppdatering, men som sagt, Apple Car Play har inget egentligt mervärde då PCMen är så otroligt bra.

Jag har stolarna som kallas Sportstol Plus. De är riktigt kramiga och goda, men fasta i hullet. De är till och med så fasta så jag skulle kunna säga att de är hårdsuttna. Vidare är mina stolar de sk. 4-vägs-stolarna vilket innebär att de är riktigt lätta, går att sänka ända ner i golvet, men att de (förvånande nog) saknar svankstödsinställning. Så här i efterhand hade det varit skönt om svankstödet och dynans lutning hade kunnat justeras.

Positiva saker

I princip allt annat! En sak som dock överraskade är att standardljudsystemet är så pass bra som det är. En annan sak är ett helläderinredningen gör så otroligt stor skillnad för den där sköna känslan i kupen. En tredje är att bilen fungerar så pass bra som den gör som familjebil! Det har inte varit några problem alls att kånka runt på hustru, en 9-åring och en 6-åring även på lite längre resor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *