En ny Vespa 300 GTS Super Sport

En ny Vespa 300 GTS Super Sport

 

Kär igen

Nu har jag gått och kärat ner mig igen! Den här gången är det en förföriskt vacker Vespa 300 GTS Super Sport i den härliga färgen Gelosia som fångat min uppmärksamhet. Japp, vi snackar alltså om den unika GTS-färgen; mattgul. Färgen är sjukt cool och udda och sticker verkligen ut. Och precis som med en 911a så passar en Vespa i vilken färg som helst, så det så!

Porsche och Vespa

Det är lite lustigt med Porsche och Vespa. Båda företagen firar 70-årsjubileum nästan samtidigt. De bygger fordon som är “felkonstruerade”. Porsche med sin svansmotor 911a som är dödligt giftig på gränsen, och Vespa med sina scootrar med mini-hjul och katastrofal aerodynamik.

Men ändå… Man kan inte annat än älska dem med alla sina fel och brister. Eller hur är det man säger “can’t live with them, can’t live without them”.

Vespan som pendlingsfordon

Jag har under flera år rattat runt på en Vespa LX 125 under sommarhalvåret. Det har visat sig att den mer eller mindre är det perfekta pendlingsfordonet i Stockholm. Fördelen liksom nackdelen med LX-karossen, är att den är tämligen smal och liten. Kalasbra i bilköer och trånga parkeringar, men från 70 km/h och uppåt kör man med hjärtat i halsgropen. Och det är just därför jag tänkte byta upp mig i storlek.

Den nya Vespan som heter 300 GTS har den bredare, längre och tyngre karossen. Förutom det har den även ett par tum större hjul som gör susen på våra allt sämre vägar. Dessutom är den fabriksny vilket innebär att den kommer med både ABS och antisladd som standard. Just ABS har visat sig vara en riktigt vinnare på tvåhjulingar. Jag läste statistik som visade på att 50% av alla olyckor “försvann” eller mildrades betydligt med ABS-utrustade motorcyklar!

Lite absolut (o)nödvändiga modifikationer

En Vespa kan man som bekant modifiera i alla oändlighet. Det finns i princip hur mycket som helst som kan bytas ut för att göra den mer personlig, allt från sadeln, kromdetaljer, backspeglar, bromshandtag mm. Förutom det kan man så klart byta ut mer “tekniska detaljer” som bromsar, motordelar, fjädring, etc. för att försöka få vespan att gå snabbare och (kanske) bättre.

Acrapovic i kolfiber/titan

För min egen del så börjar jag lite försiktigt. Det första jag kommer göra är att byta ut originalavgassystemet mot ett från Acrapovic. Dels för att det sistnämnda både är betydligt lättare och snyggare, men även för att det har ett fantastiskt ljud! De andra små modifikationerna är mer av kosmetiskt art. Ett antal svarta plastdetaljer byts mot diton i kolfiber. Kanske, kanske sparar jag några gram, men framförallt är det mycket snyggare!

Nu ser jag verkligen fram emot våren, för vad kan vara bättre än att åka både 911a och Vespa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *