Monkeybike!

Monkeybike!

vespan såldes så kände sig Monstret lite ensamt (inbillar jag mig i alla fall) och behövde således en cool kompis. Den Monkeybike jag köpte är en nyproduktion av den gamla 60-tals ikonen. Det är inte så mycket som är lika egentligen förutom att den nya också är rätt liten, men trots det betydligt större än originalet.

Språjtans ny

Originalet

Honda började tillverka Monkeybiken (eller Z-serien som den egentligen hette) i mitten av 60-talet. Motorn var på 50 kubik och hade runt 4 hästkrafter. Det här gjorde att den i många länder fick köras mer eller mindre körkortslöst, men inte i Sverige. Våra mopeder låg också på 50 kubik på den här tiden, men var begränsade till en (1) hästkraft. Därför blev den inte riktigt lika populär här hemma som på många andra ställen.

Originalet

Ursprungligen tillverkade Honda dessa små motorcyklar till en nöjespark (Tama Tech) i Japan, men efter påtryckningar började man med en gatlegal version. Monkeybiken blev snabbt populär eftersom man lätt kunde packa med den i bilen eller på båten när man skulle ut och semestra. Ni som sett Göta Kanal från 1981 kanske kommer ihåg att varvet Uniship hade med sig en Monkeybike på badbryggan på sin Storebror Storö 31 Baltic?

På Uniships badbrygga i filmen Göta Kanal

Efterföljaren

Dagens Monkeybike är faktiskt betydligt större än originalet (trots att den i motorcykelmått fortfarande är liten). Den väger in på dryga 100 kg, så det är inget man med lätthet svingar in i bakluckan på en Volvo. Vidare är den nuförtiden bestyckad med en 125 kubiks motor på runt 10 hästar som är hyggligt pigg. Den är också manuellt 6-växlad vilket gör att den är som att köra en”riktig” motorcykel. Som alla motorcyklar som säljs inom EU har man dessutom försett frambromsen med ABS-funktion, inte alls dumt om det är halt.

Dagens modell har också lite grövre däck för att kunna ta sig fram bra även på grusvägar och lättare terräng. Apropå det är tyvärr bakfjädringen alldeles för vek om vägen är guppigare än slät asfalt. Tydligen har fler upptäckt den designmissen eftersom det finns en hel uppsjö med eftermarknadsalternativ för fjädringskomponenter.

Min apa

Övningskörning

Så vad använder vi Monkeybiken till? Jo, snabba turer till närbelägna Coop, till och från jobbet, men framförallt så använder frugan den för övningskörning. Hon har bestämt sig för att ta mc-kort och Monkeybiken är perfekt för att lära sig köra mc! Om den sedan blir kvar när frugan väl tagit kortet vet vi inte ännu. En vespa är ju trots allt smidigare i stan, och vill man ha “mc-känsla” är Monkeyn lite för liten och klen. Men som sagt, vi får se…

Frugan övningskör för fullt

 

 

Kommentera