De första 100 milen avklarade

De första 100 milen avklarade

1000 km på mätaren
1000 km på mätaren

Reflektion över de första 100 milen

Då har jag kommit upp till den första magiska gränsen, ett hundra mil! Med anledning av det så tänkte jag ge en liten reflektion över hur jag upplevt dem och bilen hittills. Nu blir det både ris och ros alltså.

Knasiga saker

Det finns några saker som är lite “knasiga” med 911an (eller specifikt en 991.2). Jag har säkert inte upptäckt allt, men ett par stycken har det blivit.

Det ena är handbromsen. Självklart är den elektronisk som på alla nyare bilar. Dock är knappen inte placerad mellan stolarna utan nere vid vänster ben, på undersidan av instrumentpanelen liksom. Dessutom fungerar den “bakvänt” mot alla andra bilar. När man vill aktivera handbromsen trycker man på knappen och när man vill släppa på handbromsen drar man i knappen. En vanesak såklart, men…

En annan sak är att framhjulen vid kraftigt (i princip fullt) rattutslag inte har exakt samma vändcirkel! Med andra ord “hasar” alltid något av framhjulen vid riktgt skarpa svängar. Och nej, det är inte fel på vår bil, de är konstruerade så tydligen.

Mindre bra saker

Det är inte många saker som jag inte gillar med 911an, knappt någon faktiskt. Men en sak som jag ändå hade större förväntningar på var Apple CarPlay. Och nej, det är inte Porsches fel, tvärtom.

Till modell 991.2 så har Porsche gjort en kraftig uppdatering av hela mediasystemet (PCM). Det har blivit betydligt snyggare och avsevärt snabbare att hantera. Dessutom är navigation, röststyrning och ett antal “appar” standard nu för tiden.

Apple CarPlay finns som sagt som standard också, men har ett litet om ens något användningsområde som jag ser det. Kartan i PCM är snyggare och bättre än hos CarPlay. Telefonboken är lika enkel/bra i bägge systemen. Röststyrningen är lika bra också… Det som CarPlay erbjuder är uppläsning och inläsning av SMS och en halvrapplig Spotify-integration (det går inte att söka bland låtar, album eller artister på något vidare bra sätt).

I en bil utan navigation är naturligtvis Apple CarPlay helt fantastiskt. I dagsläget är det nog där som CarPlay verkligen kan göra skillnad. Du får en snygg navigator på köpet som dessutom känns integrerad i bilen.

Hursomhelst antar jag att det kommer att komma fler appar som har CarPlay-stöd, så på sikt kanske det blir riktigt bra, men i dagsläget är jag inte så imponerad. Förresten, man behöver sladd för att CarPlay skall fungera också. *Gaaah*

Bra saker

Allt annat faktiskt! Jag är oerhört nöjd med bilen! Den går naturligtvis som ett spjut, men har även de mest överlägsna bromsar jag någonsin upplevt. Väghållningen är löjligt bra och färden känns inte orimligt hoppig eller hård (som en jämförelse är 911ans komfortläge som det sportigaste läget hos luftfjädringen i Macanen).

Komforten måste alltså anses bra och har man inte för stora barn funkar 911an som en familjebil. Hos oss sitter sex-åringen bakom den som kör och nio-åringen bakom passageraren. Att avverka ett par timmar innan en bensträckare går alldeles utmärkt! En skillnad mot vår Audi är dock att man sitter “sportigare” på gott och ont. Man har inte lika mycket utrymme i stolen att ändra på sin sittställning. Man sitter liksom där man sitter.

Lastutrymmet är också helt okej med tanke på vad det är för bil. Man får lära sig att packa lätt helt enkelt 🙂

Familjen i 911an
Så här glad blir man i en Porsche 911

3 thoughts on “De första 100 milen avklarade

  1. Vilken gräddbulle! Vid nästa besök kan jag gärna agera kartläsare ToR hallonbergen. 911, nu saknas det bara 34 upp till 945!!!

  2. Har precis avverkat 200 mil i min lätt begagnade 911.2 2S och håller med dig fullständigt. P-bromsen är idiotisk och Car Play är helt överflödigt när man har PCM med full streaming. I övrigt en underbar vagn som låter bättre än väntat. Fjädringen (Sportchassi, PDCC o bakaxelstyrning) är överraskande komfortabel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *