BMW R 1250 GS Adventure

BMW R 1250 GS Adventure

Oh yes! Så var det dags igen för att uppdatera motorparken här hemma. Den här gången fick Monstret lämna garaget för att ge plats åt en BMW R 1250 GS Adventure! Snacka om byte alltså 😉

En Adventure MC?

Jag hade spanat lite, eller rätt mycket faktiskt, det senaste året på en ADV (adventure motorcykel). Jag gillar tanken på att kunna köra lite längre turer komfortabelt och samtidigt ha bagage med. Det här med bagage och väskor på ett Monster kan jag säga har sina begränsningar. Om inte annat märkte vi det, jag och frugan, när vi var i väg en liten sväng till Wiks slott strax efter sommaren. All min packning (typ ett par kallingar, jeans, skor och en skjorta) fick åka med hennes Ducati Scrambler förutom en liten ryggsäck med några småprylar som jag kunde ta.

En ADV ger också en känsla av att kunna “göra lite allt möjligt”. Vill man (fast det aldrig kommer att ske) skulle man kunna åka jorden runt likt Itchy Boots, köra tuffa vägar i Europa eller varför inte bara pendla till och från jobbet? Helt enkelt en typ av motorcykel som passar till så mycket mer än att bara vara snygg (i.e. ett Monster).

Sagt och gjort, jakten på ny hoj började!

BMW, Ducati ,KTM, Honda, Yamaha, eller?

Den stora frågan var ju vad jag skulle ha när jag väl bestämt sig för en ADV. Jag plöjde nog igenom de flesta mc-tester som fanns (tack Readly för det) och lade åtskilliga timmar på Youtube för att skaffa mig en uppfattning. Kort och gott kom jag fram till följande:

  • BMW. Nestorn i gänget och ohotad etta försäljningsmässigt (totalt för alla MC) under flera år! Oerhört kompetent och omtyckt. Det finns även hur mycket delar som helst till dem om man vill sätta sin personliga prägel på cykeln. Nackdelarna är tyngden (speciellt för 1250an) och priset.
  • Ducati. En snygg variant som gör sig bättre på gatan än i skogen. Också ganska dyr (och efter att ha kört Monster några år var jag sugen på något annat).
  • KTM. Cross-mästaren där hojarna verkligen gör bra ifrån sig i terrängen. Tyvärr verkar kvaliteten inte vara på topp. Till och med ganska dålig, och det är ingenting som jag vill uppleva.
  • Honda. Har flera trevliga ADVs. Den jag kikade på var Africa Twin. En fin hoj, men ja, gav inte så mycket mersmak trots allt.
  • Yamaha. Med sin Tenere 700 kan man väl säga att Yamaha tagit marknaden med storm. Det är en förhållandevis billig och enkel MC som inte gör bort sig alls. Om man gillar det enkla, vill säga…

Valet föll på en BMW

Efter att ha klämt och känt, provat, snackat och läst varenda tråd på advrider, så kände jag att BMW som märke skulle passa mig bäst. Frågan var dock, var det den mäktiga 1250an eller den något nättare 850an som funkade bäst för mig? Nu handlade det inte bara om att välja mellan de två hur som helst. 1250an är betydligt dyrare och större än lillebror, men samtidigt mer påkostad med telelever, kardandrift, Esa-fjädring och den fantastiska boxern.

Det jag upptäckte ganska snart var att höjden på 1250 GS Adventure helt enkelt var för brutal. Jag, som trots allt är 1.78, kunde knappt nå ned med fötterna. Med andra ord började jag snegla mer åt 850an som är lite nättare. Jag hade nästan bestämt mig för en sådan, när jag av en slump testade en “fabrikssänkt” 1250 GS Adventure! Denna var några centimeter lägre än originalet, vilket gjorde en stor skillnad!

Självklart hade BMW Motorrad Stockholm precis en sådan ny 2022a på väg in. Fabrikssänkt, med all utrustning och eftersom det var sent på säsongen, kryddad med gratis aluminiumväskor, fem års garanti och en hygglig ränta. Det var bara att slå till!

Hur är den då?

Jag har bara hunnit köra runt 20 mil, men de har varit helt magiska. Jag ska försöka mig på en utförlig rapport senare, men några snabba kommentarer nedan kan jag lämna.

Komforten är överlägsen alla andra tvåhjulingar jag kört. Ja, den är stor och tung, men ingenting som jag hittills stört mig på. Ens i Stockholms-trafiken… Motorljudet är trevligt, men ingenting i jämförelse med Monstret. Motorgången däremot är silkeslen i jämförelse och boxern är björnstark från botten.

Det skall bli hur kul som helst att ta fram BMWn till våren, så stay tuned!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *