Underbara 500 mil med Porsche Spyder

Underbara 500 mil med Porsche Spyder

Porsche Spyder

Bilen i stort

Jag har ju kört och ägt ett antal Porschar innan denna, så jag visste på ett ungefär vad jag kunde förvänta mig. Och i vanlig ordning är Porscharna bilar med en sjukt hög byggkvalitet! Allt sitter med millimeterprecision och är mycket väl hopskruvat. Lite grand som om bilbyggarna dragit skruvarna någon millimeter till i jämförelse med de flesta andra bilar. Med andra ord finns det inga knak eller gnek, trots att detta är en öppen bil. Karosspassning är precis som man förväntar sig, dvs exemplarisk. Likaså då det gäller lackkvalitet och annat.

Oljud (eller snarare väljud för min del) finns det dock gott om. Det kan smälla rätt bra från hjulupphängningen när man kör över ojämn asfalt. Likaså gör sig motorn påmind konstant (mycket bra!), vindbruset ligger som en (inte allt för) störande matta och ljud från däcken är också påtagligt. Mekaniska ljud finns det en hel uppsjö av. Allt från motorn (och spridarna) till växellåda. Precis som det skall vara alltså!

Bränsleförbrukningen är ju inget att skryta om. Det är sällan jag kommer under 1,2 liter per mil, men å andra sidan är det ju en tämligen stor sug-sexa som får jobba lite. 911an var betydligt snällare med förbrukningen.

En skvätt olja har också gått åt. Spydern ville strax efter 500 mil ha en shot på en liter. Tydligen inget ovanligt med dessa motorer, men oljan var rätt knepig att få tag på. I princip säljs den bara på Porsche-center (och på nätet förstås om man har tid att vänta)

Överraskande saker

Råheten. Jag inbillar mig att det finns många köpare som tänker att man vill ha den “bästa” Boxstern och slår till på en Spyder. Problemet som uppstår är att Spydern är ett helt annat djur än en kvick Boxster. Chassi och bromsar kommer nämligen från GT-divisionen. Att åka runt i en Spyder är alltså precis som att åka runt i en GT3a (fast utan tak)! Och just denna råhet tror jag man endera älskar eller hatar.

För er som har koll på andrahandsmarknaden märker man (precis som för GT3an) att många köpare bara har sina Spyders en kort stund. Och det beror troligen på vad jag just skrev. De är överraskande råa i sin framtoning.

Mekaniska ljud från framförallt hjulupphängningen är något många pratar om på nätet. Det är helt normalt för GT-Porschar, men inte för vanliga Boxsters eller 911or, vilket gör de (ännu) icke pålästa oroliga. Hur som helst, det är något man får acceptera helt enkelt.

Markfrigången är ett kapitel för sig. Det gäller att ta det riktigt lugnt över farthinder och försöka korsa dem diagonalt. Peppar, peppar har jag inte tagit i något ännu…

Den manuella lådan! Vilken juvel! Jag hade som sagt lite ångest över att jag valde manuell med tanke på hur fantastiskt bra PDKn är. Men, den manuella är helt enkelt sjukt skön att veva runt i. Distinkta, hårda lägen med belönande “klick-ljud”.

Stolarna i kolfiber funkar bättre än väntat också. Vi valde till den skålade stolen (som det faktiskt inte går att reglera rygglutningen på) för att den är snygg och bekväm. Dock trodde jag inte den skulle vara vidare bekväm på långresor, men faktum är att den är det!

Negativt då

Även om jag försöker komma på något är det svårt. Det är inget som dykt upp som visats sig “dåligt”. Jag visste ju till exempel att man måste vara en veritabel akrobat för att komma in och ur bilen, men det är ju självförvållat med tanke på stolarna. Att taket inte är elmanövrerat visste jag också. Apple Car Play som krånglade i 911an har de fått till på Spydern.

Postivit då

Ja, eftersom det inte fanns något negativt så måste ju allt vara positivt! Ett rätt bra omdöme med andra ord. Spydern har dessutom blivit populärare i familjen än vad 911an var. Detta trots att den sistnämnda gick att använda som daily driver och hela familjen kunde åka med. Eller så är det just detta som är grejen, när man åker Spydern känner man sig lite utvald!

Porsche Spyder

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *