Om Porsche 991

Om Porsche 991

Porsche 991

Porsche 991 som är den interna benämningen för sjunde generations Porsche 911, visades officiellt den 15e september 2011 på bilmässan i Frankfurt. 991 ersätter den tidigare 997 och är byggd på en helt ny plattform, den tredje i ordningen sedan original 911an från 1963 (generation två bestod av modellen 996 som debuterade 1999). Den nya plattformen har bland annat medfört att bilen nu både blivit längre, bredare och lägre än den utgående modellen. Dessutom utökades axelavståndet med hela tio centimeter vilket tillsammans med bredare spårvidd skapat en mer harmonisk gång i 911.

Designmässigt följer 991 sina tidigare syskon med typiska attribut som högre framskärmar än bagagelucka, den numera ikoniska sluttande taklinjen och de kraftigt utsvängda bakskärmarna. Som designansvarig står Michael Mauer vilken också varit ansvarig för bl.a. Macan och nya Panamera.

Med användande av nya och moderna material som höghållfasthetsstål, aluminium och kompositer har vikten också minskat i jämförelse med föregångaren. Nu väger 991 in på ca 1400 kg (991.1 vägde 1380 kg och 991.2 väger 1430 kg).

Övriga uppgraderingar är t.ex att styrningen blivit elektro-mekanisk samt att start-stop-system blivit standard.

Första generationen (991.1)

Sin vana trogen har Porsche introducerat en stor mängd modeller på 991. Basutbudet för första generationen bestod av Carrera med en 3,4 liter stor boxersexa. Den utvecklade 350 hk vid 7400 varv/minut och 390 Nm vid 5600 varv/minut. Storebror döpt till Carrera S hade en 3,8 liter stor boxersexa. Den utvecklade 400 hk vid 7400 varv/minut och 440 Nm vid 5600 varv/minut.

Med samma motorer introducerades sedermera Cabrioleten och Targan. Tillvalet med 4-hjulsdrift dök också upp och kunde väljas till Coupen, Cabrioleten och Targan. Targan återfick också lite av sitt ursprungliga utseende med en kraftig b-stolpe i metall och ett stort glasparti akter om denna.

Turbo och Turbo S kom under 2013 och med sina 3.8 liters dubbelturbomotorer på 520 respektive 560 hk var de starkast i uppställningen av generation ett.

GTS kom i slutet av 2014 med en 430 hk stark boxersexa. Modellbeteckningen avslöjar en sportigare variant av S både till utseende och mekanik. Bland annat har den en annan front, centrumbultar samt är sänkt med 10 mm.

I slutet av första generationen kom också GT3 och GT3RS. Den förstnämnda introducerande nyheter som t.ex. aktiv bakhjulsstyrning och ingen tillvalsmöjlighet för manuell växellåda (PDK var alltså enda alternativet). RS-modellen är en lättad variant av vanliga GT3 och bättre förberedd för racing med bland annat bur, 6-punktsbälte och liknande utrustning.

991R som debuterade 2016 var en modell byggd i enbart 991 exemplar. Självklart blev den slutsåld direkt och är nu ett riktigt samlarobjekt. I stora delar är det en GT3RS, men utan bur och enbart tillverkad med manuell låda.

Andra generationen (991.2)

Den andra generationen 991 (alltså den som säljs från 2016) fick så stora förändringar att många betraktar den som en ny bil snarare än en face-lift. Anledningen till detta är att Carrera, Carrera S samt GTS har försetts med 3-liters boxermotorer med dubbelturbo. Effekten är 370, 420 respektive 450 hk. Men den största skillnaden är dock vridmomentet som nu höjts till 450 Nm, 500 Nm (1700-5000 varv/minut) samt 550 Nm (2150-5000 varv/minut).

Andra förändringar som kom med generation två var att designen blev något skarpare med nya lyktor samt smärre förändringar på fram- och bakspoiler. Dessutom har sportavgassystemet fått ett helt nytt utseende med centralt placerade avgasrör. Vidare fick hela PCM-systemet också en välbehövlig uppdatering med bland annat stöd för Apple Car Play.

I skrivande stund är Turbo S GT2 RS den motorstarkaste 991.2 med hela 700 hästkrafter, men vill du köpa en 991.2 med sugmotor står enbart den håriga GT3 till buds.