Köpa en GT Porsche

Köpa en GT Porsche

Som jag nämnde tidigare så tänkte jag berätta lite om min upplevelse av att köpa en GT Porsche, i mitt fall en 718 Spyder. Jag har ingen aning om detta är det “normala” sättet, eller om det finns några andra, men så här gick det till för mig.

Lyckligt ovetande

När jag efter mycket funderande, kalkylerande och en smula övertalning av frugan kände att det var dags att köpa en ny Spyder trodde jag allt skulle gå snabbt. Jag ringde helt enkelt upp mitt närmaste Porsche-center och fick prata med en säljare. Ganska snabbt visade det sig att jag inte bara kunde lägga en beställning. Man tog helt enkelt inte emot beställningar hur som helst! Efter samtalet var jag något förvånad och trodde att vi missförstått varandra.

Skam den som ger sig, tänkte jag! Jag tar helt enkelt och åker ut till Porsche-centret söder om Stockholm för att diskutera “öga mot öga”. Naturligtvis blev det exakt samma resultat som över telefonen. En säljare som skruvar lite på sig och mumlar om att man inte tar emot beställningar! Jag frågar naturligtvis, vill ni sälja bilar? Det gör vi, säger säljaren och nickar belåtet.

Här har hela historien kunnat tagit slut, men som hyggligt Porsche-intresserad (med fem tidigare Porschar i ryggen), ville jag naturligtvis ändå gå vidare. Dessutom ville jag ju ha Spydern!

Kontakter, kontakter och kontakter…

En av de säljare som jag har riktigt bra kontakt med jobbar i Haninge. De är inget “riktigt” Porsche-center och får därför (tyvärr) inte sälja fabriksnya bilar. Dock är kontakter bra att ha, och på en direkt fråga om vart jag bör vända mig med mitt “problem”, svarar han; Malmö.

Sagt och gjort, jag ringer Porsche-center Malmö och pratar med en mycket trevlig säljare. Han förklarar helt enkelt att köerna för att “bygga” en bil är långa, men att han gärna skriver upp mig på kölistan. Dock förstår jag att tilldelningen av “byggen” är långt, långt färre än vad behovet är. Dessutom har man nog “viktigare” personer på listan än mig tillsammans med att man helst vill sälja på sin “hemmamarknad”.

Som av en slump köpte en kompis en ny Cayenne av Porsche-centret i Danderyd under den här tiden. I och med det fick jag kontakt med ytterligare en trevlig säljare där, vilket innebar att jag nu fanns med på två väntelistor i alla fall.

Väntan

Jag skrev upp mig på intresselistorna tidigt på våren -19. Därefter gick det ett antal mail fram och tillbaka där jag undrade hur jag låg till rent kö-mässigt. Det var tydligen känsligt och (kanske) hemligt vilket gjorde att jag inte visste om det var 100 personer före mig eller en endaste. Jag kände mig lite tjatig, men kom till en punkt där jag verkligen ville veta hur processen går till. Är det bara att sitta still och vänta eller vad sjutton pågår?

Tilldelarna

Jag fick så småningom veta att det finns en grupp som heter “Tilldelare”. Deras uppgift är tydligen att ta lämpliga kandidater från kölistorna för att sedan föra över dem till någon annan typ av kölista. Den sistnämnda listan är då till för “godkända” köpkandidater. Så frågan var alltså nu, hur blir man en “godkänd” köpare i den här bemärkelsen? Ja, något definitivt svar på det finns nog inte. Men att man skall vara en god “Porscheambassadör”, köpt flera nya Porschar tidigare, tagit några körkurser med Porsche samt vara en trevlig prick överlag är nog någon form av grundförutsättning. Om man inte är kändis eller snuskigt rik förstås. Då spelar det nog ingen roll i alla fall…

“Intervju” och CV

Hursomhelst, jag väntade och väntade. Faktiskt hade jag gett upp hoppet och började snegla på andra roliga bilar. Audi’s TT RS låg tillexempel bra till! Men så fick jag ett mail där man från Porsches håll ville veta vilka bilar jag ägt tidigare, vad jag tyckt om dem och hur jag såg på Porsche lite generellt. Hade jag kört några av deras kurser, hade jag varit med i communityn, osv. Helt enkelt intresserade man sig för vad jag var för tjomme…

Efter att ha svarat på allt så blev det tyst igen. I månader. Jag försökte ta reda på hur jag låg till, men i gammal vanlig ordning så sades det; vi får in en handfull bilar under året och exakt vilka som får dem är inte klart.

Plötsligt händer det!

Men så en dag, när vi var i fjällen, så ringde det! Om jag inte missminner mig var det sent en fredag och budskapet var ungefär; Grattis, du har blivit tilldelad en plats och kan få “bygga” och beställa din bil. Fundera över helgen, för på måndag går platsen vidare om du inte vill ha den!

Snabba skott, men så funkar det tydligen! Resten av köpprocessen var mer eller mindre likadant som vanligt. “Problemet” var bara att komma dit…

Slutligen

Det här var alltså pre-Corona, så hur det går till nu vet jag inte. Det kanske är mycket svårare att få tag på en bil nuförtiden med tanke på nya miljöregler, mindre produktion av Spyder eller liknande. Eller så är det mycket lättare med tanke på att intresset (i och med osäkerheten kring Corona) gör att det nu plötsligt finns tillgänglig byggkapacitet. I vilket fall är jag sjukt nöjd över att jag fick tag på en byggplats och kunde speca upp min Spyder precis som jag ville ha den! Vi får väl se om det blir lika stökigt i framtiden att få tag på en GT3a 😉

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *