Vintersömn

Vintersömn

Så har det då blivit dags för Porschen att få lite vintersömn. Egentligen hade vi tänkt att köra den hela året (jag har till och med vinterdäck till den), men jag ändrade mig så här i sista stund. Dels visade det sig att frugan inte behöver ha bil till jobbet, vilket vi hade trott att hon skulle behöva, och dels för att jag testar att åka kommunalt!

Förutom Porschen har vi dessutom en liten A3a och den gör ett alldeles utmärkt jobb på egen hand. Detta i kombination med att ungarna inte heller har några aktiviteter samtidigt gjorde alltså valet lätt att låta 911an få vila lite innan våren!

Ställa av Porschen

Det finns såklart hur mycket information som helst på nätet om hur man på bästa sätt bevarar sin bil när den skall ställas av inför vintern. Porsche själva säger i instruktionsboken att man skall ta kontakt med sitt Porsche Center för att få råd om hur man skall göra… Hursomhelst, så här har jag gjort.

  1. Jag började med att tvätta av bilen ordentligt. Det blev både skumbad och en canuba vax från Chemical Guys. Efter torkning tog jag en liten snabbtur för att också bromsa skivorna torra. Risken är annars att de börjar rosta.
  2. Eftersom bilen kommer att stå i ett uppvärmt, torrt garage under hela vintern så har jag inte bemödat mig med någon speciell rostskyddsbehandling. Skall bilen stå utomhus kan det annars vara värt att fundera på.
  3. Inuti bilen fick dammsugaren gå varm. Som grundregel gäller att ingen får äta mat eller godis i den, men det fanns spår efter små rättshaverister trots det… Med andra ord var det bra med en dammsugning så inget organiskt material ligger kvar och gosar till sig under vintern.
  4. Batteriet är inkopplad till en Ctek som själv avgör vilken typ av laddning batteriet behöver. Det skall alltså inte kunna bli överladdat, underladdat eller på annat sätt bli förstört. Som bonus slipper jag dessutom montera bort det från bilen. Vi får väl se hur väl det fungerar.
  5. Om man skall ha fulltankat eller nästan tomt verkar det råda olika meningar om. Jag valde att ha tanken helt full och berikade inte bensinen med något supermedel.
  6. Ett normalt oljebyte samt filterbyte är gjort. Iofs skall olja och filter klara flera år, men i alla fall.
  7. Däcken, däcken och däcken… Här förespråkar en del att fylla dem på luft tills de nästan spricker. Andra tycker man skall ställa bilen på bockar och hänga hjulen på väggen. Jag har faktiskt inte gjort något speciellt alls utan tänker flytta bilen lite nu och då istället. Allt ovan handlar alltså om att man vill undvika “tryckmärken” eller platta däck (om nu detta existerar på moderna däck). Om min plan inte fungerar kan jag ha däcken till bana och köra livet ur dem i stället. I skrivande stund har jag kanske bara 70% kvar av dem i vilket fall. Och så är jag riktigt sugen på en uppsättning Michelin Sport Cup 2!

 

Jag längtar redan till våren. Kommer att bli en lång vinter det här!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *