Porschen är såld!

Porschen är såld!

What! Hur är det möjligt? Porschen skulle ju gå som familjebil i all oändlighet! Men, så här är det; efter två år och ungefär 2000 mil är nu Porschen faktiskt såld. Det blev helt enkelt en kombination av tidsbrist och ett för litet nyttjande som fällde avgörandet.

Varför?

Trots ambitionen att köra Porschen som familjebil så skaffade vi ju “för säkerhetsskull” en Audi A5. Nu visade det sig dock att Audin blev allt mer populär hos barnen. Helt obegripligt, jag vet! Men med argument som, “vi kan ha sätesvärme när vi vill”, “vi har egen AC bak”, “vi ser ut”, “vi kan öppna fönstren”, etc, etc. så blev det helt enkelt så att Porschen blev stående och användes inte längre som “daily-driver”.

En plan som vi tidigare hade var att köra ner till huset i Spanien med 911an. Men trots flygskam och allmän klimatångest som sveper över landet, valde vi att flyga ner. Den här gången fick vi helt enkelt lite för kort semester för att hinna med en biltur.

Som spiken i kistan bytte jag dessutom jobb där jag dagligen måste pendla till innerstaden i Stockholm. Och alla som provat på det vet att det är mer eller mindre omöjligt med bil (oavsett vilken det är).

Hur var tiden med Porschen då?

Helt fantastisk! Roligare bil kan jag inte tänka mig att ha! Hur man än vänder och vrider på det så är det en sjukt kompetent bil som är tämligen praktisk. Med barn som passar storleksmässigt bak går den faktiskt att ha som familjebil (med lite vilja) också.

Om 911an är så mycket bättre än till exempel Boxster eller Cayman låter jag vara osagt. Nu har jag haft två Boxstrar tidigare, och jag kan inte påminna mig om att det är någon brutal skillnad i körupplevelserna mellan bilarna på vanlig gata.

I jämförelse med tex Cayenne eller Macan är det naturligtvis en himmelsvid skillnad. SUVarna är jättefina bilar, men riktiga Porschar har jag svårt att se dem som. Det är lite för mycket “badge engineering” över dem för min smak.

Fem bästa sakerna med 911an

  1. Väghållningen. Den är helt enkelt osannolikt bra! Du känner vägen genom bilen på ett helt underbart sätt och det är millimeterprecision på alla rörelser.
  2. PDK. Växellådan är förmodligen bilvärldens bästa. Känslan är att den alltid växlar exakt vid precis rätt tillfälle. Dessutom är den oerhört snabb!
  3. Baksätet. Ett baksäte är alltid ett baksäte. Det finns i princip ingen annan riktig sportbil där man faktiskt kan åka 2+2.
  4. Kvaliteten. Trots att det är en ganska extrem bil går den att använda dagligen utan problem. Den tål helt enkelt att köras året om, till och från racerbanan, på racerbanan, etc.
  5. Avsaknad av värdeminskning. 911an håller helt enkelt priset helt vansinnigt bra!

Det sämsta med 911an

Jag skulle vilja påstå att det enda som inte är positivt med 911an är priset. Bilen är helt enkelt oerhört dyr och frågan är om den verkligen är värd 300.000 mer än t.ex. en Cayman. Visst, man får ett baksäte och 911ans “känsla”, men i alla fall…

De bästa tillbehören

De tillbehör som jag uppskattade allra mest var nog helläderinredningen och PDKn.

Inredningen är ju viktig eftersom det är där man sitter. Och just Porsches helläderinredning är fantastiskt fin där instrumentbräda, dörrar, mittkonsol etc. är klädda i högkvalitativt läder. Dessutom luktar den väldigt, väldigt bra!

PDKn är förmodligen den bästa växellåda jag upplevt! Att säga att en dubbelkopplingslåda bara är en dubbelkopplingslåda kan inte vara mer fel…

De onödigaste tillbehören

Så här i efterhand hade jag nog gjort samma val igen. Jag var oerhört nöjd med specen och den var minst sagt genomtänkt. Men värme i ratten kanske inte var helt nödvändigt med tanke på att bilen stod i varmgarage under vintrarna 🙂

Slutligen

Blir det någon ny 911a i framtiden då? Ja, förmodligen när ungarna inte längre vill följa med oss i alla fall. Kanske, kanske skulle jag välja en cabriolet nästa gång bara för att det är något magiskt med att köra öppet. Å andra sidan om vi inte behöver baksäte så ligger ju en Boxster väldigt nära till hands igen. Varför inte den nya Spydern kanske? Ohhh, nu börjar det klia igen 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *